Końcówka roku to w chmurze AWS czas bardzo intensywny – przede wszystkim jeśli chodzi o nowości na samej platformie chmurowej. To czas największej corocznej konferencji AWS re:Invent.
AWS re:Invent 2020 – Podsumowanie tygodnia 1
Tym razem wszystko odbywa się trochę inaczej… Nie w Las Vegas, które nigdy nie śpi. Brak tym samym okazji do nabicia 20 tys. kroków tylko do 10:00 rano w pogoni za sesjami z jednego hotelu do drugiego.
Tym razem jest bardziej leniwie – z kanapy własnego mieszkania. Śledzenie nowości od czasu do czasu przeplatają jedynie spotykania z pozostałymi AWS Heroes w Neon City.
Ale cóż, takie czasy. Trzeba przywyknąć…
AWS re:Invent Virtual
W tym roku AWS re:Invent, podobnie jak wiele innych konferencji, odbywa się online. Forma konferencji również uległa zmianie i zamiast 4 dni mamy aż trzy tygodnie bombardowania nowościami. W dodatku tym razem udział jest możliwy dla każdego za darmo.
Dzięki temu zamiast około 6o tyś. osób (tyle uczestniczyło w poprzedniej edycji), w tegorocznej konferencji udział bierze aż 500 tysięcy uczestników (tyle wynosi liczba rejestracji).
AWS re:Invent – tydzień 1, podsumowanie
Za nami pierwszy tydzień, czas zatem na krótkie podsumowanie tego, co dotychczas wydarzyło się w trakcie konferencji.
W tym tygodniu odbył się pierwszy keynote CEO AWS – Andy’ego Jassy, za którym podążyła masa nowości. To jednak nie wszystko – w międzyczasie miało miejsce również kilka innych, nie mniej ważnych wystąpień.
Trudno podsumować w kilku zdaniach wszystko, czego byliśmy świadkami w ciągu tych kilku dni. Przed nami pierwsze większe testy i pierwsze wnioski, którymi zwolennicy i pasjonaci AWS będą się dzielić przez najbliższe tygodnie.
Spróbujmy przyjrzeć się najpopularniejszym zapowiedzianym nowościom.
The state of the Cloud
Na początek krótkie podsumowaniu, którym co roku Andy otwiera swój keynote.
Porównując procentowy wzrost rok do roku, AWS odnotował spadek w Q3, schodząc do poziomu 29%. Jest to jednak i tak lepszy wynik niż te, które odnotowali konkurenci.
Patzrąc na dochód widać, że tendencja jest wzrostowa, a tempo tego wzrostu wyraźnie przyśpiesza.
AWS potrzebował 10 lat, aby dojść do pierwszych $10 miliardów dochodu, a potem już tylko 23 miesiące, aby osiągnąć $20B. Dotarcie do $30B zajęło mu kolejne 13 miesięcy, a przekroczenie $40B – następne 12 miesięcy.
To pokazuje, że biznes chmurowy cały czas systematycznie rośnie.
Patrząc na marketshare i topniejącą pozycję AWS (co następuje jednak dość wolno i jest zrozumiałe), wciąż dysponuje on pewną pozycją lidera.
Dla porównania, rok temu było to 47,8%, a dwa lata temu 51,8%.
Patrząc całościowo na rynek IT, wciąż są to „early days” ery rozwiązań chmurowych. Całościowy udział runku chmury w wydatkach IT to 4%, co daje 1% wzrostu względem roku poprzedniego.
Wciąż jeszcze wiele przed nami.
AWS re:Invent- ogłoszenia
Jak już wspomniałem, premier jest sporo, a to dopiero pierwszy tydzień.
Tylko w trakcie swojego keynote Andy zaprezentował 27 nowości plus to, co jeszcze zadziało się w tle.
Jeśli chcesz poczytać więcej o każdej z nich, odwiedź te dwa miejsca:
Sumując to wszystko zebrałem kilka wniosków. Pozwól, że podzielę się kilkoma z nich.
Więcej wsparcia dla środowisk hybrydowych
Analizując to, co zostało ogłoszone, AWS mocno rozwija teraz rozwiązania, które pozwolą klientom uruchamiać aplikacje w różnych lokalizacjach:
To nowa opcja, która pozwala (w przypadku ECS) uruchamiać taski w dowolnej infrastrukturze.
Dzięki temu klienci mogą uruchamiać swoje aplikacje kontenerowe nie tylko w chmurze AWS, ale też np. we własnym data center.
Przedstawione zostały również dwa nowe warianty AWS Outposts.
Intensywny rozwój usług ML
Pamiętam, że rok temu pojawiło się sporo dodatków dla rozwiązań machine learning (ML) i usługi Amazon SageMaker. To samo widzimy również w tym roku. Wszystko po to, aby ułatwić budowanie i zarządzanie modelami machine learning czy aplikacjami z nich korzystającymi.
Plus oczywiście inne usługi, które mają albo pomagać nam budować rozwiązania ML, albo są podparte tego typu usługami.
Oto niektóre z nich:
- Amazon SageMaker Data Wrangler – the fastest and easiest way to prepare data for machine learning,
- Amazon SageMaker Pipelines – CI/CD service for machine learning,
- Amazon DevOps Guru – ML-powered cloud operations service to improve application availability.
Rozwój usług dla Biznesu
Mam tutaj na myśli bardziej narzędzia codziennego zastosowania. Choć AWS nie ma swojego Office365 (w dosłownej postaci), to w swojej ofercie ma inne narzędzia do codziennej pracy, jak np. Amazon Workspaces.
Na platformie AWS jest również dostępne rozwiązanie Call Center, Amazon Connect i to ono w tym roku doczekało się większej uwagi oraz kilku nowych dodatków, jak np.:
- Amazon Connect Wisdom – solve customers issues faster and easier,
- Amazon Connect Tasks – prioritize, assign, track, and automate contact center agent work.
Być może to początek jeszcze większego skupienia się AWS na narzędziach do codziennej pracy, zobaczymy.
Czekamy na więcej…
To wszystko to raptem kilka przykładów – ciekawostki, jak nowa wersja Aurora Serverless v2, Babelfish for Amazon Aurora PostgreSQL, nowe typy instancji i dysków, są wciąż jeszcze przede mną.
Powoli się przez nie przekopuję i czekam na kolejne newsy w najbliższych dniach.
Wkrótce podsumowanie kolejne dni premier i nowości… Stay tuned!